top of page

TM concept36

After the success of the TM concept30, the next logical step would be a bodykit for the next generation BMW 3-series, the e36 coupe. TMCARS had the luck that a racecar driver requested just this, a new bodykit for his e36 racing car. The result is the TM concept36.
 
Beign a drift and hillclimb racecar, the bodykit had to fulfill some requests: the client wanted to have as much aerodynamic efficiency as possible without major CFD simulations, thus pulling out the air from the wheeldrums on the back side, having a front splitter, a rear wing and a diffuser for increased downforce.
 
The overall deisgn is further away from the original e36 design then it was in the case of the TM concept30, because in this case the goal was to create a modern looking racecar rather than a refreshed version of the original. The main character elements of the TM concept36 are the broken wheelarches, from where the major lines are born: on the front the characteristic shoulder line starts from the corner, while on the back, the rear wing is emerged from the edge starting at the corner of the wheelarch.  The shoulder line is vanishing also into the wing surface to pronounce more the sportiness of the whole design and also to give more up-to-date feeling of it. As requested, the air is pulled out from the back of the wheels through as many opening as possible. The front splitter is integrated into the bumper, making it more robust. The rear wing brings back an old classic, the EVO 3 M3 adjustable rear lip integrated into the rear wing. As on the original, the lip can be adjusted from being part of the rear wing until pulled out to give better downforce.
 
The design features some practical elements as well. The body panels are separated unlike to usual: the hood comes off as one piece starting from the upper part of the wheels. This way the whole engine bay can be opened by taking off the hood and the front bumper. The rocker is also slightly unusual, since it is starting from the hood and runs around the door to the back bottom corner. The rear part of the rocker is part of the rear fender. The rear bumper is planned to be manufactured in three pieces, one center and two side elements, so in case of damage only one piece needs replacing. To give more freedom to the clients, the design can incorporate the original BMW headlights and taillights, but also custom made lights can be ordered to the kit with LED stripes and Hella modular lenses from Bi-Halogen to Bi-LED main units.

 

 

Dimensions                      
length - 4505mm
width - 1770mm
height - 1310mm
wheelbase - 2700mm
A TM concept30 sikere után a következÅ‘ logikus lépés az lenne, hogy a következÅ‘ generációs BMW 3-as kupéhoz készüljön el egy bodykit. A csapatunknak olyan szerencséje volt, hogy egy versenyzÅ‘ éppen ezt szerette volna: egy új külsÅ‘t az e36-os versenyautójára. Az eredmény a TM concept36.
 
Mivel az autó drift- és hegyiversenyeken fog szerepelni, így több feltételnek is meg kell felelnie: az ügyfél a lehetÅ‘ legtöbb leszórító-erÅ‘t szeretné elérni komplikált számítógépes elemzések nélkül, tehát a lehetÅ‘ legtöbb levegÅ‘t kell a kerékjáratokból kivezetni, emelett egy elsÅ‘ splitter, egy hátsó szárny, és egy diffúzor segíti a leszorítóerÅ‘ növelését.
 
A dizájn egésze távolabb áll az eredeti e36-os vonalaitól, mint az a TM concept30 esetében volt, mivel itt egy modern kinézetű versenyautó volt a cél, nem egy modern klasszikus megalkotása. A TM concept36 fÅ‘ dizájn-elemei a törött kerékívek; a fÅ‘ vonalak ebbÅ‘l indulnak ki, mint a váll-vonal az elsÅ‘ keréktÅ‘l, illetve az integrált hátsó szárny, amely a hátsó kerék törésénél induló élbÅ‘l alakul ki. A váll-vonal is elhal a hátsó szárny felületén, ami modern és sportos hatást kelt. Az igényeknek megfelelÅ‘en, több nyílást is kialakítottunk a kerekek mögött. Az elsÅ‘ splitter a lökhárítóba lett integrálva, így erÅ‘sebb és tartósabb. A hátsó szárny egy régi klasszikust elevenít fel, az EVO M3 állítható betétes megoldását. Ahogy az eredetin, a betét több lépésben állítható, betolva a szárny részét képezi, kitolva pedig plusz leszorítóerÅ‘t generál.
 
A dizájn több szokatlan megoldást is tartalmaz: az elemek nem a megszokott módon lettek kialakítva, a motorháztetÅ‘ egyben levehetÅ‘, a sárvédÅ‘k felsÅ‘ részével együtt. Így az egész motortér szabaddá válik, ha az elsÅ‘ lökhárítót is levesszük. A küszöb is eltér, ez a motorháztetÅ‘tÅ‘l indul, megkerüli az ajtót, annak hátsó sarkáig. A küszöb hátsó fele a hátsó sárvédÅ‘ része. A hátsó lökhárító több darabból fog állni, egy középsÅ‘ és két szélsÅ‘ elembÅ‘l, így egy sérülés esetén nem szükséges a teljes lökhárító cseréje. Azért, hogy az ügyfeleknek több választási lehetÅ‘ségük legyen, a dizájn úgy készült el, hogy a gyári fényszórók is használhatóak legyenek a bodykittel. Természetesen egyedi lámpa-tervek is készültek a tervhez, amelyek LED-csíkokat tartalmaznak, illetve Hella modulok szerelhetÅ‘ek bele Bi-halogén, vagy Bi-LED fÅ‘ fényszórókkal.
 
​
​
Méretek                            
hosszúság - 4505mm
szélesség - 1770mm
magasság - 1310mm
tengelytáv - 2700mm

© 2004-2022 All rights reserved

bottom of page