top of page
SONY spark
SONY spark was created for the 2004 Motor Trend design contest, and was selected as finalist (10 best projects) by the judges. Based on the theme, the design of the concept follows the philosophy of the hightech company, where beyod producing high quality, they are trying to distinguish their products as much as possible.That’s why spark has this unique structure, where the aerodynamically shaped body, and the three-wheel setup ensure uniqueness, while it has many advatages as well: the rear wheel is driven by electromagnetic-levitation engine, for which bigger diameter ensures better performance. Power is gained from fuel-cells. There are electro-magnetic dampers on the car so thus the stiffness of the struts can be set and the whole body can be lift up on rough roads. At high speeds the car banks into bends with lifting only one side, this way no lateral load appears to passengers – that’s why the seats have no side-supports.The interior is quite unusal as well: all the accesories are attached to the central rail. The car is controlled by a joystick which can be attached to any of the seats’ armrests’. All of the passengers have their own touchscreen monitor on which the driver can control the car’s systems and the passengers can connect to the central entertainment computer.
A SONY spark koncepció a 2004-es Motor Trend dizájn-pályázatára készült, és döntősként a 10 legjobb pályamű közé választotta a neves szakemberekből álló zsűri. A koncepció a feladatkiírás szerint a névadó hightech cég design-filozófiáját követi, vagyis a magas színvonal mellett mindenképpen jól megkülönböztethetőnek kellett lennie.Ezért lett ilyen figyelemfelkeltő kialakítása a spark-nak: az aerodinamikailag hatékony forma, és a háromkerekű kialakítás biztosítja az egyedi jelleget, emellett sok előnnyel is jár: a hátsókerék-hajtás az elektromágneses lebegtetés elvén működik, így a nagy átmérőjű kerék nagyobb hatékonysággal hajtja a járművet. A szükséges energiát üzemanyagcellák biztosítják. A lengéscsillapítók is elektromágnesesek, így szabályozható a keménységük, valamint az egész autó megemelhető velük rossz útviszonyok esetén. Ezen kívül nagy sebességnél az egyik oldal emelésével a jármű bedől a kanyarba, így nem éri oldalirányú terhelés az utasokat – ezért nincs szükség oldaltámaszra az üléseken.A beltér is egyedi, minden elem a középső sínhez van rögzítve, a vezérlést egy joystick végzi, ami bármely ülés karfájához csatlakoztatható. Minden utasnak saját érintőképernyős kijelzője van, a vezető ezen látja a fontos adatokat, míg az utasok a központi számitógép szórakoztató központjához csatlakozhatnak.
bottom of page